Filtr Cząstek Stałych- DPF /FAP Najczęściej występujące problemy.
Filtr Cząstek Stałych- DPF /FAP. Problem wyskakującej pomarańczowej kontrolki, informującej o awarii silnika dotknął niejednego posiadacza samochodu z filtrem DPF/FAP. Jeżeli w naszym samochodzie pojawi się taki komunikat nie należny go lekceważyć!!! poniżej krotki opis usterek, które są spowodowane ignorowaniem komunikatów związanych z Filtrem Cząstek Stałych- DPF /FAP :
- brak mocy
- częste przybywanie oleju
- przejście samochodu w tryb awaryjny
- zwiększone zużycie paliwa
- najczęstsze kody usterek P2002 ,P242F,P2542,P2463
- zaświecające się równocześnie kontroli ESP/ABS i CHECK ENGINE -brak mocy, tryb awaryjny (Toyota, Lexus i Mazda)
- mrugająca sprężynka świec żarowych, samochodzik z kluczykiem- brak mocy, tryb awaryjny (VAG oraz Opel)
- komunikat antipollution fault- brak mocy, tryb awaryjny (koncern PSA)
- komunikat SERVICE – tryb awaryjny, brak mocy(Renault)
Czym tak naprawdę jest DPF filtr cząstek stałych?
DPF (filtr cząstek stałych), czy też FAP w samochodach francuskich, to nic innego jak katalizator tylko w wersji bardzo zaawansowanej. Umieszczony w układzie wydechowym nowoczesnych pojazdów z silnikami diesla oraz benzyny w celu redukcji emisji spalin.
Filtr Cząstek Stałych- DPF /FAP.Filtr ma postać przestrzennej porowatej struktury, cząstki stałe osiadają na ściankach lub włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych. Gromadzące się w filtrze cząstki powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Dzieje się to najczęściej podczas pracy na niedogrzanym silniku i krótkich dystansach.
Jak każdy filtr, tak samo i filtr cząstek stałych wymaga czyszczenia lub regeneracji, aby mógł poprawnie funkcjonować. Jeżeli chodzi o filtr DPF następuje to w procesie zwanym regeneracją. Następuje wtedy gdy filtr osiągnie pewien określony stopień zapełnienia, lub będzie wymuszany jako proces zapobiegawczy. Samooczyszczanie filtra które polega na katalitycznym spalaniu cząstek po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury (temperatura wyższa niż 600 °C). Proces ten ma kilka objawów:
- biały dym z układu wydechowego
- automatycznie włączające się urządzenia powodujące dodatkowe obciążenie silnika tj: ogrzewanie szyb, klimatyzacja, czy tez podgrzewanie siedzeń
- zwiększone chwilowe zużycie paliwa wyświetlane w komputerze pokładowym
Są to przykłady które występują w określonych marka samochodów, znaczna ich cześć nie ma określonych objawów podczas których dochodzi do procedury wypalania.