Podtlenek Azotu N2O NITRO
Podtlenek azotu
Powstaje jako produkt uboczny podczas katalitycznego utleniania amoniaku w instalacjach do produkcji kwasu azotowego(V). To gaz niepalny bezbarwny o mdłym zapachu, nazywany również gazem rozweselającym. Uznano go za gaz bezpieczny nie trujący, przechowywany w postaci płynnej w butlach do 50 bar.
W wysokiej temperaturze jaka panuje w komorze silnika rozkłada się na tlen i azot gdzie zawartość tlenu to 33% podczas gdy w powietrzu jest go tylko 21%. Do spalenia 1 litra benzyny potrzebujemy ok 2.5 kg tlenu który zawarty jest w ok 8,3 m³ powietrza atmosferycznego.
Więc dalsze zwiększanie dawki paliwa przynosi odwrotny skutek moc spada chyba ze uda się dostarczyć sinikowi więcej powietrza lub tlenu. I tutaj możemy zrobić to na kilka sposobów zastosować układ doładowania lub system podtlenku azotu NOS (nitrous oxide system). My zajmiemy się podtlenkiem, zawiera on w sobie prawie 2.5 razy więcej tlenu niż jest go w powietrzu. Przy takich wartościach i odpowiednio podanej iloci NOS możemy zwiększyć moc silnika od 30-50% bez obawy na jego uszkodzenie.
Chociaż podtlenek azotu kojarzy się głownie z wyścigami i motoryzacja jego historia sięga I i II wojny światowej. Próby jego użycia miały na celu podanie większej ilości tlenu do silników samolotów na wyższych pułapach gdzie powietrze jest rozrzedzone. Dopiero później zaczęto go stosować np do bolidów Formuły 1. Do samochodów cywilnych został wprowadzony w latach 90, problem polegał tylko w jego rozsądnym użytkowaniu. W przypadku instalacji wtrysku podtlenku azotu warto wydać więcej pieniędzy na systemy renomowanych firm, a modyfikacje przeprowadzić u fachowców którzy maja sporo doświadczenia.